Gabriel



Hej alla !!!

När jag är på loppisar, erikshjälpen eller andra second hand butiker så tycker jag det är så roligt att gå runt och kolla på allt det gamla porslinet och keramiken.. Är så kul o vända och titta efter stämplar på .tex tallrikar, koppar, fat m.m
Har ju tittat en del på både antikrundan och andra program om gamla saker på bbc lifestyle.. Ni som har canal digital vet nog förhoppningsvis vilken kanal jag menar, den ä på 81 ;)
En del stämplar känner man ju igen som rörstrand, gevle m.m och en känner man inte igen..
Samma gäller för det fatet som jag köpte på erikshjälpen igår, det var själva färgen som jag drogs till , den var vit färgad men den såg gammal och slitet ut i själva glasyren och sen tyckte jag själva mönstret på fatet var så fint..


När jag vände den så stod det Gabriel Sverige nr 49 på baksidan, hade då ingen aning om vad betydde men jag tyckte den va fin och kostade bara 25 kr, så jag tog den..



Blev glatt överaskad när jag googlade på Gabriel keramik =)

Det visade sej nämligen att Gabriel keramik ä ganska känt och Gabriel Keramik är en keramikverkstad belägen i Timmernabben i Småland. Godset därifrån är vanligtvis märkt med ordet Gabriel eller ett stiliserat G med en treudd. Gabriel Keramik skapades 1925 av konstnären och grafikern Gabriel Burmeister då han köpte upp lokalerna från den då precis nedlagda keramikfabriken Tillinge.Under 2000-talet har Gabriel Keramik alltmer kommit att fokusera på nytillverkning av kakelugnar
Fabriken är verksam än idag och är numera ett fa­miljeföretag som tillverkar bruks- och pryd­nadsartiklar i sten­gods samt special­ka­kel.
( Fakta kopierat ifrån bloggen http://50-talskeramik.blogspot.se/2010/02/gabrielkeramik-ab.html )

Så här ser baksidan ut, tydligt märkt med Gabriel =)



Dom ä mest kända för olika porslinsdjur och mera brunaktiga porslinserie så detta fatet tillhör en servis som gjordes på 50 talet och ä tydligen väldigt ovanligt och eftertraktad eftersom den är vita och inte den mera vanliga bruna Gabriel keramiken =)

Så kul och denna hittade jag av en slump på Erikshjälpen och det blir ännu roligare, hittade en gammal tradera auktion där exakt likadant fat som mitt såldes för 654 kr =)
O jag betalade 25 för mitt, så det lönar sej verkligen och vända på saker och leta stämplar =)
Har inte hittat platsen än för vart jag ska ha det eller på det,  så än så länge får det ligga på matsalsbordet så jag får beundra mitt fynd fat =)

Imorrn ä det Precious födelsedag och jag hoppas att han får en mysig födelsedag =)


Kommentarer
Postat av: Stina

Verkligen ett fint fat.:-) Kram Stina

2012-04-12 @ 20:32:02
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Lizas Lantliv

Oj va kul!

Har några saker från Gabriel jag med, bla kannan o sockerskålen på min handdukshylla i inlägget "Påsken åkte ut"!

Alltid roligt att forska lite om sakerna tycker jag!



Trevlig kväll!



Kramar Liza

2012-04-12 @ 20:45:45
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
.................................................

RSS 2.0