Pelargoner

Hej alla !!!
 
 

Har haft en riktigt bra dag igen, varit på erikshjälpen med mamma o fyndat, ätit thaimat, planterat om blommor och hämtat den fina ram som jag köpte av Therese =)
 
 
Har samlat på mej några ramar och jag har ett alldeles särskilt projekt tänkt för dom =)
Therese hade ställt ramen på altanen och va mycket fina blommor hon hade, bl.a pelargoner som ä en av mina favoriter..  Gillar dom riktigt mycket eftersom dom ä så lättskötta och fina.. 
 
Särskilt mårbacka och trots min blomhandikapp så har jag faktiskt lyckats övervintra två stycken som jag köpte på Pelargondagen på Esters Café i fjol.. 
 
 
 
 
Hennes fina pelargoner blev en bra påminnelse om jag va tvungen att plantera om två skott som jag tog i våras.. 
Är väl medveten om att man helst inte ska plantera om så sent på säsongen men hade jag inte gjort det så hade dom antagligen dött och det vill jag inte.. 
Så efter lite googling och plantering efter alla konstens regler så hoppas jag på att skotten växer till sej.. 
Sommarblommorna iaf mina sjunger på den sista refrängen och därför ä det kul och byta ut dom.. 
 
 
På framsidan har jag ännu mer pelargoner fast dessa ä  " vanliga "vita.. 
 
 
Förrutom min övervintring av mårbacka pelargonerna ä jag xtra stolt över en annan pelargontyp, nämligen en rosa hängpelargon.. 
Denna köpte jag på granngården i juni och dom reade ut dom för 10 kr för antagligen hade den torkat ut och var alldeles gul.. 
Men den har hängt på våran altan under sommarn och blivit riktigt grön, frodig och fin =)
 
 
Idéer och inspiration för höstblommorna börjar poppa upp  i huvudet och det riktigt kliar i fingrarna.. Men de ä lite för tidigt men såg massa prydnadskål, astrar och bollkryss på torget idag.. 
Men jag ska försöka hålla mej i några veckor till, har redan "fuskat ", köpte några bollkryss för ca två veckor sen =)
 
Det har varit varmt och soligt här så nu blir att vattna,
Hoppas ni alla har oxå haft en bra dag !
Lämna gärna en kommentar efter dej
<3

Kommentarer
Postat av: Therése

Tack snälla för fina ord!! =)
Hoppas ramen hittar en bra plats hos dej!

2012-08-15 @ 22:42:49
URL: http://www.grejsaker.blogspot.se
Postat av: Spessartin

Ingen fara! Pelargoner är tåliga och man rekommenderar till och med ibland att ta sticklingar i september för att övervintra dem och slippa övervintra de stora exemplaren som kan ta mycket plats! Lycka till med pelargonerna - dessa underbara blommor!

2012-08-16 @ 10:28:29
URL: http://spessartin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
.................................................

RSS 2.0